Blog Post

לצאת מהכלא - שיטת העבודה בכלא שיקומי

אופיר ברנשטם • פבר׳ 23, 2020
בצפון הארץ, בין הרים וגבעות ירוקים ופסטורליים, במתקן כליאה שיקומי (התנהגותי) לאסירים, הוזמנתי להשתתף בסדנה של שישה מפגשים עם קבוצה של אסירים שבאו לעשות שינוי. כשקיבלתי את ההזמנה להשתתף, אמרתי מיד כן! חיכיתי להיתנסות הזאת מתחילת ההכשרה שלי עם 'העבודה'. עכשיו אחרי שישה מפגשים, אלה הדברים שנשארו איתי ועזרו לי להוציא את עצמי קצת מהכלא. 

1. גם לסביבה שלי יש השפעה

ביום הראשון, אחרי נסיעה של שעתיים מהמרכז נכנסו למתקן. קצת מתרגשים קצת חוששים. מחשבות על מי נפגוש שם, איך הם יקבלו את 'העבודה', אותנו (אותי) ובכלל איך זה לעשות את 'העבודה' שם? אחרי התדרוך הביטחוני, נכנסו לאווירה של המקום והנהלים והתקדמנו לחדר ההדרכה. המתקן פתוח לנוף (הרים וגבעות), לכל אסיר יש חדר עם מכתבה ולוח, הם מטפלים במקום בגינון, בניקיון, בחדר האוכל, משתתפים בסדנאות ורוכשים כלים לשינוי התנהגותי. מודל אפר"ת, ניהול כעסים, השלמת בגרויות ועוד. לא פלא שהם התחברו והבינו על מה אנחנו מדברים איתם. 

כשהתחלנו לתרגל בקבוצות, אספתי קבוצה של ארבעה משתתפים והתחלנו לעשות את העבודה על המחשבות שלהם. התרגשתי וקצת חששתי. אנחנו עושים את 'העבודה' על הנושא: כבוד: משפטים כמו "הוא לא מכבד אותי" סיפורים על חוסר כבוד וזלזול. הופתעתי לגלות שרוב המקרים והסיטואציות שהם העלו בנוגע לכבוד, היו אותן סיטואציות שהביאו אותם לכאן בסופו של דבר, למאסר. התחלתי לראות דרך התיאורים שלהם את המציאות שהם חיים בה. הסביבה שהם מתקיימים בה, סביבה מסוכנת ומורכבת. התחלתי לראות דרכם שבאותו הרגע, באותה הסיטואציה שהם הגיעו לאלימות, לא הייתה להם ברירה אחרת. במציאות שהם חיים בה, אם הכבוד שלך נפגע, וכולם יודעים על זה, זה מוות. לא סתם שני הפחדים הכי גדולים שלנו הם גינוי חברתי ומוות. 

ההבנה שלקחתי מכאן היא שהסביבה שלי חשובה. אם התמזל המזל שלי ונולדתי לסביבה תומכת אז יש לי זמן להגות ולחשוב על תוכניות לעתיד שלא כוללים הישרדות קיצונית. אבל אם הסביבה שלי מצפה ממני לקוד התנהגות מסויים ואין לי את הכלים או את היכולת לאוורר את הרגשות הכלואים האלה, הם הופכים בפוטנציאל לאלימות פיסית. לא מעט מהפעמים ששמעתי אותם מספרים על הרגע שבו הם פעלו על הרגשות האלה, הפעילו אלימות פיסית, הם ראו שחור. אחד אמר שהיו צריכים לספר לו מה קרה כי הוא לא זכר כלום. אז זאת פרספקטיבה שתורמת לי להעריך את הסביבה שלי ומורידה את השיפוט שהיה על מי שפונה לאלימות פיסית, זה לא קורה כל כך בקלות. 

2.אנחנו עבריינים - בעלי עבר

כולנו עבריינים. אנחנו מחזיקים חרטות צער ואשמה על העבר. במובן הזה כולנו עבריינים. משטרת ישראל לא תעצור אותנו על זה אבל משטרת המחשבות שלנו, כן. כשאני מחזיק מחשבה אני בכלא. אני סגור בין ארבע קירות של תפיסת העולם של אותה מחשבה. את המושג הזה "בעל עבר" למילה "עבריין" קיבלתי מאחד המשתתפים שניסה להיזכר איך אומרים את המילה בעברית. תוך כדי שהוא עושה את החיבור בשביל להגיע למילה "עבריין" הוא אומר "בעל עבר" וזה מאוד עניין אותי. לא חשבתי על המשמעות של המילה ומאוד אהבתי לשחק עם המשמעות המילולית שלה. אם אני כלוא במתקן כליאה או בין ארבע קירות של תפיסת העולם שמכאיבה לי, הכאב הוא אותו כאב, רק הסביבה שונה. מחשבות של חרטה או כאב מהעבר הם 'חומר' מצוין לדפי עבודה.

3. ילדים מפוחדים

ככל שהתקדמנו במפגשים, עברנו דרך מחשבות ונושאים שונים, הוצפו זיכרונות ורגשות וזכיתי לראות איך אפשר לשבור תדמית ואמונה מקדימה בזמן אמת. כל מחשבה או שיפוט מקדים שהיה לי על כלא, פשע, עבריינים ואלימות קיבלו זווית חדשה, זווית פנימית. לא מעט עלו חוויות של פחד מההורים, פחד לאכזב או לפגוע בשם הטוב של המשפחה. תיאורים של חוויות ילדות שחשפו בפני עיניים של ילד מפוחד. העתיד לא ידוע והמון עומד על הכף. אנחנו עדיין אותם ילדים שגדלו והתבגרו מכל מיני בחינות, אבל הילדות שלנו, הזיכרונות שלנו וכל התפיסה שלנו לגביה, נחווים עכשיו, בהווה. 

באותו רגע שאני נזכר בילדות שלי, המוח שלי אוסף שברירים של מידע ומיצר לי תמונה מסויימת שמושפעת ממי שאני עכשיו, איך אני מרגיש, מה אני חושב באותו הרגע. אז ברגע שאני פוחד מה אמא תגיד וזה מעורר בי חרדה, פניקה, תקיפה פנימית ואז חיצונית, אני ילד מפוחד, ילד שהפחיד את עצמו במחשבה. יש כל מיני התייחסויות לילד הפנימי שלנו בגישות שונות, אך אני מרגיש שזו הדרך שלנו לפנות חלק התמים שבנו, אותו חלק שפשוט האמין למחשבה שלו באותו הרגע ונבהל. כמו ילד מפוחד ותמים, אני רוצה לראות את עצמי ככזה כשאני מאמין במחשבה מסויימת ופועל עליה. אם זה באלימות פנימית כלפי עצמי כמו שיפוט והלקאה עצמית, או חיצונית כמו לזרוק משהו על הרצפה או לחפש להתווכח ולריב. דרך 'העבודה' של ביירון קייטי, אנחנו יכולים לתת לילד שלנו מה שהוא רוצה. אפשר לתת לו להתבטא ולפגוש את הטענות שלו בהבנה. החמלה כבר קורית מעצמה כשאנחנו מבינים שבסך הכול האמנו למחשבה, זה היה תמים באותו הרגע.


4. אלימות פנימית

במפגש הראשון, כשעוד לא ידעתי למה לצפות, המשתתף הראשון התנדב לחקור את המחשבה "הוא רוצה להרוג אותי" באותו הרגע, ידעתי שאני צריך אומץ, להישאר פתוח ולשמוע את מי שמולי. 
הוא התחיל לספר לי על סיטואציה של חוסר תשומת לב שהוביל למצב שמוצמד רובה לרקה שלו כשבצד השני, מחזיק ברובה חבר נעלב כשהוא לוחץ מספר פעמים על ההדק אבל, כלום לא קורה. אני מתאר לעצמי את הסיטואציה בראש ובינתיים הוא מספר לי על הפחד שלו, על איך שלילה אחרי לילה הוא דמיין איך הוא מצליח לירות לו בראש. הוא לא ישן טוב, מתעורר באמצע הלילה. ככה במשך שבוע. עד שהוא הרגיש שהוא חייב לפעול, הוא חייב להגן על עצמו ויצא לנקום. 

הבנו ביחד את הכוח שהייתה למחשבה הזאת "הוא רוצה להרוג אותי" איך לילה אחרי לילה הוא ירה לעצמו בראש (בחלום) והפחיד את עצמו עד שהיה חייב לפעול. דרך ארבעת השאלות של העבודה, הוא הצליח להטיל ספק במחשבה "הוא רוצה להרוג אותי" ולראות שאם הוא היה רוצה להרוג אותי, הוא היה יורה בי באותו רגע, זה לא מה שקרה במציאות. הוא גם הבין דרך ההיפוך "אני רוצה להרוג את עצמי" שהוא שיחזר רגע שלא קרה, לילה אחרי לילה במחשבות שלו, חייו הפכו לסיוט וזה היה חייב להיפסק.

דרכו נזכרתי שהאלימות הכי קשה היא הפנימית, זאת שאנחנו מפנים כלפי עצמנו. אם זה בעזרת ביקורת עצמית ושיפוט או בהשלכה על אובייקט שרוצה להרוג אותנו. בסופו של דבר, אנחנו חושבים את המחשבה הזאת. באותו הרגע, אנחנו "הורגים" את עצמנו, במחשבות. חשוב להטיל ספק, לשאול אם אני יכול לדעת בוודאות שזאת האמת. במקרה שלו, זו לא הייתה אמת, הוא לא הרג אותו. 


5. ככה צריך להיראות שינוי

הרבה רגשות עולים לי כשאני רוצה לתאר את החוייה הזאת, להיות בחברה של אנשים שמוכנים לעשות שינוי, מביעים חרטה, מראים אנושיות, לומדים את הכלים הרגשיים ומצליחים לבטא את עצמם, לפעמים בפעם הראשונה בחיים שלהם. מה שכן ברור לי הוא שככה נראה שינוי. אני רוצה לחשוב שכלא יכול להיות מקום טוב לעשות חושבים, להכיר את עצמך דרך כל הצדדים האפלים. שמחתי לראות שהכלא הזה שם לו למטרה לשקם, להדריך ולתת כלים מעשיים לניהול חיים נורמטיביים, אזרחים שנשמח לקבל חזרה לחברה שלנו. 


קייטי עושה את 'העבודה' בכלא

קייטי עובדת עם אסירים ומלמדת אותם לעשות את 'העבודה'. היא מתחילה במשפט: "הבנתי שמיינד שלא נחקר, הוא עולם של סבל. אם נחקור את  המחשבות המלחיצות שלנו, אלו שכל כך מכעיסות אותנו שאנחנו חייבים לפגוע בן אדם אחר, אז אין סיכוי שנחווה את הכעס. ישאר במקומו נתיב צלול" קייטי מספרת קצת על העבר שלה, על האלימות שיצאה ממנה בתקופות הדיכאון שלה. הילדים שלה פחדו ממנה. היא הייתה תקועה במיינד שלה עד שג'וק טיפס לה על הרגל. 

אולי יעניין אותך לקרוא

a woman looking down stuck in shifting sands struggling the get out.
מאת אופיר ברנשטם 18 May, 2023
בסופו של דבר, אנחנו חיים בחברה שמקדשת הישגים, דימוי גוף בלתי אפשרי והצלחות מסחררות. אנחנו רק בני אדם וחשוב לנו להיות אוהבים ומוערכים כמו כל אחד אחר. זה טבעי, אנושי ואנחנו זכאים לזה מלידה. לא כולנו קיבלנו את ההבנה הזאת בילדות וההשוואות החברתיות שאנחנו חשופים אליהם היום רק מעמיקים את הפער. חשוב שנדע להיות ביקורתיים כלפי המסרים התרבותיים האלה כדי שנזכור שהערך העצמי שלנו לא נקבע על המשקל שלנו או הלוק הכי טרנדי או על פי השבחים והביצועים שלנו.
ילד עומד בין קבוצה של אנשים מנסה לדבר בסגנון קיפולי נייר. נוצר על ידי מידג'רני
מאת אופיר ברנשטם 09 Mar, 2023
מחקרים שבדקו איך פיתוח ותרגול גמישות פסיכולוגית ושינוי תפיסה או עמדה מול החוויה והמחשבות ששופטות את הגמגום אצל א.נשים שמגמגמים, עזר לשפר את איכות החיים שלהם ואת הגמגום עצמו. במאמר הזה אני אספר על התובנות והחוויות מליווי א.נשים מגמגמים במסגרת מפגשים במסגרת קורס לדיבור ללא מאבק של חברת נובוטוק בשיתוף הדסה עין כרם.
מאת אופיר ברנשטם 26 Feb, 2023
גישה חדשה לכאב שלנו

יש לכם שאלה?

Contact Us

Share by: