Blog Post

מהימנעות לקבלה: שינוי עמדה מול הבעיה

אופיר ברנשטם • פבר׳ 26, 2023

גישה חדשה לכאב שלנו

"אתה מלמד אותנו גישה הפוכה לגמרי ממה שהכרתי!
פתאום אני קולטת שמותר להיות לא בטוב לפעמים.
לא חייבים תמיד להיות במלחמה להרגיש טוב,
זה שינה לי את כל השבוע וגם איך שאני מתייחסת לבן הקטן שלי"


מערכת היחסים עם מה שקורה בתוך הראש שלנו נעה בין פחד לבין התעלמות או צייתנות מוחלטת למחשבות שלנו. אנחנו כמו דג במים שלא יודע שהוא במים. המחשבות שלנו כמו זרם בלתי פוסק של רדיו שמשדר כל הזמן. יש לו סוגים שונים של תשדירים והוא מזגז ביניהם כל הזמן.

תשדירים כמו: שיפוטיות, הפחדות על עתיד, ניתוח של העבר, השוואתיות, שיפוט עצמי או הלקאה, רודנות פנימית, האשמה עצמית. המוח של כולם עושה את זה. אלה תכונות מובנות במוח האנושי ויש להם תפקיד חשוב בהישרדות שלנו, הן עונות על צורך בעקביות והיגיון.


אז כשאנחנו מנסים לסדר את המחשבות שלנו, אנחנו מנסים לעשות סדר במציאות.

אבל לפעמים המחשבות שלנו עושות ההפך מסדר, הן מבלגנות לנו את הראש. אנחנו לא מצליחים להשתחרר מהן. כולם מכירים את החוויה של להיתקע על מחשבות טורדניות שליליות ולפחד. מחשבות מעוררות את הגוף שלנו, הן מפעילות רגשות ותחושות כאילו זה קורה עכשיו. זאת הסיבה שאנחנו כל כך נלכדים במחשבות שלנו. אנחנו כמו קהל שבוי בסרט מפחיד על העתיד או העבר.


לרוב חסרה לנו מיומנות מאוד בסיסית שנקראת "הפרדה קוגניטיבית" שזה בעצם לחוות את המחשבות כאילו הן של מישהו אחר, לתפוס מרחק פסיכולוגי בריא יותר שלא מושפע מעיוותי חשיבה או הרגלים של המיינד (דאגה, עתיד מבהיל וכן הלאה...) אני לא מוותר על הכלים האלה בסדנאות כי התרגול שלהם מאמן עוד מיומנויות חשובות כמו קבלה, התבוננות, חזרה להווה. אז הפרדה קוגניטיבית היא מספר תהליכים במקביל שתורמים לגמישות פסיכולוגית ורווחה נפשית בתרגול אחד. (דוגמה לתרגיל כזה בסוף)


למרות שמחשבות אמורות לעזור לנו עם הבעיות שלנו, הן גם יוצרות המון מתח כשאנחנו מאמינים למה שהן אומרו על הבעיות שלנו. "הבעיות" הם כל מיני דברים שלא עובדים כמו שתכננו. אם פיטרו אותנו מהעבודה, או גילינו בעיה בגוף שלנו, הסבל שלנו מתחיל כשאנחנו מגיבים בצורה של התנגדות והדיפה לכאב שנוצר בנו. ואם המחשבות שלנו לא גמישות ורגילות להלקות או לרדות בנו כשמשהו לא מסתדר, יש בראש מלחמה והיא יוצרת כאב רגשי ואפילו פיסי והמון מתח בחיים.


הכאב הזה הוא חוויה אנושית נורמלית לגמרי, רק שבתרבות שלנו יצא לו תדמית ממש רעה. התרבות שאנחנו חיים ונושמים משפיעה על הדרך שאנחנו תופסים את המציאות. זה קורה בצורה לא כל כך מודעת אבל הבחירות שלנו מושפעות מטרנדים, מדעת הקהל, מציפיות שיש לאנשים מאיתנו (אמיתיות או מדומיינות) ומרוח התקופה.

זה מתבטא בדרך שאנחנו מנסים "לנהל" את הרגשות והמחשבות השליליים שלנו. אנחנו מנסים לעשות את זה בעזרת פעולות "מכבות" כמו: גלילה אינסופית, רשתות חברתיות, אוכל, סיגריות, סמים, אלכוהול, סקס, נטפליקס, הימנעות ממצבים ועוד.


זה אולי עובד לטווח הקצר, אבל המחיר גדול יותר כי בטווח הרחוק הרגשות והמחשבות האלה לא באמת נעלמו. כאב הוא חוויה אנושית נורמלית, הוא יופיע שוב כל עוד יש לכם דופק אז המלחמה בו פשוט לא הגיונית ולא עובדת לטווח הרחוק.


אז אם נאסוף רגע את הנתונים כדי שנבין את השלב הבא בהתמודדות שלנו עם כאב וקושי:

  • אנחנו חווים כאב כשדברים לא מסתדרים כמו שדמיינו או ציפינו, הכאב הזה לא רצוי ואנחנו מפתחים מולו התנגדות.
  • בשביל להעלים אותו אנחנו משתמשים בכל מיני אסטרטגיות התנהגותיות שאמורות להפחית או להעלים אותו לגמרי כמו אוכל, שימוש בחומרים, הימנעות ועוד...
  • זה עובד לטווח הקצר בדרך כלל ומחייב שימוש חוזר באותן אסטרטגיות שלטווח הרחוק פוגעות ומצמצמות אותנו בחיים.


התוצאה: התמודדות מעגלית די אכזרית של :כאב-התנגדות-הקלה-כאב והחיים מתקדמים בתגובה לכאבים שלנו במקום בתגובה לערכים שלנו. אנחנו תגובתיים יותר ובוחרים פחות.


אז איך מפסיקים להרגיש את הכאב הזה? בשתי מילים: מפסיקים לנסות.


1.   שינוי עמדה ראשון: לקבל את העובדה שזה טבעי ונורמלי לחוות כאב רגשי


איך עושים את זה?

זאת כבר תשובה ארוכה יותר אבל יש דרך ואפשר ללמוד לעשות את זה. אפשר להתאמן ולתרגל שינוי עמדה מול "הבעיות" שלנו שיפחית את המתח, יאפשר זווית התבוננות רחבה יותר, יצירתיות ופתרון בעיות אפקטיבי.

אם התרבות לימדה אותנו שכאב הוא "בעיה" אנחנו צריכים לבדוק אם הדרך שאנחנו מנסים לפתור אותה עובדת לנו? אבל בשביל לעשות את זה, חשוב שנגדיר מה הכוונה "עובדת"


האם זה עובד?

בתרפיית קבלה ומחוייבות (ACT) ובקורס לצאת מהראש|להיכנס לחיים, אנחנו לומדים שפה חדשה שמתבוננת על צדדים אחרים בבעיות שלנו או יותר נכון, בדרך שאנחנו מנסים לפתור אותן. זו שפה של יישימות (WORKABILITY)

בעצם נקודת מבט שבודקת האם ההתנהגות שלי בנוכחות הקשיים: התגובות שלי, הפעולות שאני בוחר לעשות, לוקחים אותי אל עבר חיים בעלי משמעות עם הגשמה של הערכים שלי ובתחושת מסוגלות או, משאירים אותי מרוקן חסר חיוניות, לא בריא, מרוחק במערכות היחסים שלי ומתעסק רק בכיבוי שריפות ולא בפעולות מרחיבות חיים.


כשמתחילים להסתכל על זה ככה נחשפת התרמית.

כמעט תמיד הפעולות שנוצרות מתוך המקום הנמנע והמתנגד הזה, שמנסות לכבות או לסלק משהו פנימי
(לרוב גם חיצוני), מביאות לצמצום בחיים שמחליש אותנו. אם זאת הימנעות, אחת האסטרטגיות האהובות והנגישות היום תודות לאמצעים האלקטרונים שמאפשרים לנו לחסום, להתעלם ולהיעלם בלחיצה, עולה לנו הכי ביוקר ומחקרים מראים שגם תורם לעלייה ברמות הדיכאון לאורך שנות קיומן של רשתות הסושיאל.


מחקרים נוספים מראים שההימנעות היא המתווך בין חרדה לדיכאון (למחקר).

הרבה אנשים שסובלים מחרדה מנסים "לפתור" אותה בעזרת הימנעות. היגיון פשוט ברוח התרבות שלנו שאומר: "אם אני חרד מ X אז כדאי שפשוט אמנע מ X ולא ארגיש את החרדה"

זה עובד בטווח הקצר אבל מביא איתו משהו חדש: הכאב של ההיעדר. בעצם תחושת החמצה או פספוס של משהו שחשוב לנו (זה חשוב לנו אחרת לא היינו מרגישים חרדה), ממש כאב כפול!


אז זאת אסטרטגיה לא כל כך מוצלחת או בשפת ה"יישימות" גם לא באמת עובדת. היא לא פותרת את הבעיה לטווח הרחוק וגורמת לדברים אחרים להיות גרועים יותר. אבל יותר חשוב מזה, החרדה או הכאב הרגשי שלנו מדבר על משהו שחשוב לנו. הוא רומז שאנחנו בני אדם שאיכפת להם. כי בשביל לא להרגיש את הכאב הזה, אנחנו צריכים לוותר על משהו שחשוב לנו בחיים. בדוגמה של חרדה חברתית, בשביל לא חוות את חרדה הזאת אני צריך לוותר על חברה ובני אדם. תחשבו על מה הכאב שלכם מדבר שחשוב לכם בחיים?


2. עוד שינוי עמדה מול הבעיות שלנו לדרך: כאב מדבר על מה שחשוב לי

החרדה שלנו (או כל רגש שקשה לנו לשאת) מדברת על משהו שחשוב לנו. אם זה חרדה חברתית שרומזת שלהיות בחברה, להרגיש חלק זה חשוב לנו, אם זה חרדה מנהיגה שרומזת שחשוב לנו להיות מסוגלים ובתחושת יכולת. כשהרגשות שלנו מפסיקים להיות אויבים, המלחמה נגמרת והם יכולים לחלוף מעצמם. גם החרדה הכי עצמתית, כשנותנים לה להיות כפי שהיא, בסוף יורדת וחולפת. הרגשות האלה לא נועדו להישאר הרבה זמן בגוף שלנו. המאבק והנסיון להיפטר מהם משאיר אותם שם ואפילו מגביר אותם (כי הוא מוסיף כאב חדש)


הכל מוביל לתהליך אחד בשם קבלה מתוך שישה תהליכים ב ACT שמטפחים גמישות פסיכולוגית וחוסן רגשי ומשפרים את היכולת שלנו להגיב בצורה אפקטיבית יותר לקשיים. תרגול בקבלה מתחיל בהבנה שהכאב הרגשי שלנו, המחשבות המפחידות והחרדות הם לא בעיה שצריך לפתור והם מדברים על משהו שחשוב לנו ויותר מזה, הניסיון לחסל או להפחית אותם, גובה מאיתנו מחיר גבוה יותר מהכאב הראשוני עצמו שהו יוצרות.


בקורס האחרון בשיעור השלישי כשביקשתי לשתף איך עבר השבוע בהמשך לתכנים שלמדנו, אחת המשתתפות התחילה לשתף ואמרה בכעס "אתה מלמד אותנו גישה הפוכה לגמרי ממה שהכרתי! פתאום אני קולטת שמותר להיות לא בטוב לפעמים. לא חייבים תמיד להיות במלחמה להרגיש טוב, זה שינה לי את כל השבוע וגם איך שאני מתייחסת לבן הקטן שלי"


היא כעסה על כל השנים שהיא השקיעה במלחמה ובמאבק שלא עבדו ובניסיון להרגיש טוב יותר. זה שינוי עמדה קטן אבל משמעותי. אם היא תלמד את הבן הקטן שלה שמותר לו להרגיש רע לפעמים, היא תעניק לו את המתנה של קבלה וחמלה עצמית. ילדים כאלה גדלים להיות אנשים שבטוחים בעולם ויודעים שלא משנה כמה זה כואב לפעמים, יש להם גב ורשות להיות אנושיים מול עצמם, מול אחרים ומול הסיטואציה.


אם היא לא הייתה מאפשרת לעצמה לחוות את הכעס הזה ולתת מקום לרגשות השליליים שלה, היא לא הייתה מבחינה שהיא משקיעה את רוב הזמן שלה בהתנגדות כלפיהם ומפספסת מסר מאוד חשוב לה ולבן הקטן שלה.


המודל של ACT שמתורגל בסדנה בנוי מתהליכי ליבה שעובדים אחד עם השני ומטפחים ביחד גמישות מחשבתית, יכולת ויסות והרגעה, קבלת החלטות, מוטיבציה לפעולה והמון רווחה נפשית. כשמשלבים הכל עם מיינדפולנס ושיטת 'העבודה' של ביירון קייטי מגיעים להבנות עמוקות ותרגול שינוי ממשי בתפיסה ובדרכי התגובה האוטומטיים שלנו ובתפיסה.

אולי יעניין אותך לקרוא

a woman looking down stuck in shifting sands struggling the get out.
מאת אופיר ברנשטם 18 May, 2023
בסופו של דבר, אנחנו חיים בחברה שמקדשת הישגים, דימוי גוף בלתי אפשרי והצלחות מסחררות. אנחנו רק בני אדם וחשוב לנו להיות אוהבים ומוערכים כמו כל אחד אחר. זה טבעי, אנושי ואנחנו זכאים לזה מלידה. לא כולנו קיבלנו את ההבנה הזאת בילדות וההשוואות החברתיות שאנחנו חשופים אליהם היום רק מעמיקים את הפער. חשוב שנדע להיות ביקורתיים כלפי המסרים התרבותיים האלה כדי שנזכור שהערך העצמי שלנו לא נקבע על המשקל שלנו או הלוק הכי טרנדי או על פי השבחים והביצועים שלנו.
ילד עומד בין קבוצה של אנשים מנסה לדבר בסגנון קיפולי נייר. נוצר על ידי מידג'רני
מאת אופיר ברנשטם 09 Mar, 2023
מחקרים שבדקו איך פיתוח ותרגול גמישות פסיכולוגית ושינוי תפיסה או עמדה מול החוויה והמחשבות ששופטות את הגמגום אצל א.נשים שמגמגמים, עזר לשפר את איכות החיים שלהם ואת הגמגום עצמו. במאמר הזה אני אספר על התובנות והחוויות מליווי א.נשים מגמגמים במסגרת מפגשים במסגרת קורס לדיבור ללא מאבק של חברת נובוטוק בשיתוף הדסה עין כרם.
מאת אופיר ברנשטם 08 Dec, 2022
למה עדיף ללמוד לקבל את הכאב לעומת להסתגר ממנו

יש לכם שאלה?

Contact Us

Share by: