הנחיות לחקירה עצמית

הנחיות למילוי דף העבודה

איך לבצע חקירה עצמית באמצעות דף העבודה 'ושפטת את רעך'

יש לכם רצון לעבוד על המחשבות שלכם. זהו קודם כל את הסיטואציה שעוררה בכם מתח, אי נוחות, כעס או תסכול וודאו שמעורב בה אדם נוסף, לא רק את עצמכם. היו ספציפיים בתיאור הסיטואציה: איפה, מתי, מי מעורב, מה נאמר שעורר את הרגשות הלא נעימים. היא תהייה לכם לעוגן כשתעברו ותחקרו את המחשבות בכל הסעיפים בדף.

מילוי הסעיף הראשון בדף

מספר כללים בניסוח המחשבה:

אחרי שמצאתם את הסיטואציה, ותיארתם אותה לעצמכם בפרטי פרטים, הבנתם מי מכעיס, מאכזב או מתסכל אתכם ולמה, מלאו את המשפט הראשון בדף בצורה הבאה: אני כועסת, מאוכזב, פגוע (זהו את הרגש) מירון בגלל ש: (זהו את הסיבה, המקור לרגש שלכם באותה סיטואציה)


לדוגמא: אני מאוכזב מירון בגלל שהוא לא מקשיב לי


  • נסו לנסח משפטים קצרים שמכילים סיבה אחת לרגש שלכם. אם עולים בכם מספר סיבות, כל אחת מהן תהיה משפט נוסף לחקירה תחת הסעיף הראשון בדף. 
  • דאגו שהמשפט יכיל אתכם ואת הצד השני (ירון לא מקשיב לי)
  • אם הסיבה שכתבתם היא עובדה קונקרטית כמו: "הוא נכנס הביתה ולא אמר שלום" אז לפני שתנסחו את המחשבה שאלו את עצמכם "וזה אומר ש..." מה זה אומר שהוא נכנס ולא אמר שלום? (הוא מתעלם ממני, לא איכפת לו ממני, הוא לא אוהב אותי, הוא חשוב על פרידה, הוא חסר לב) ואת הסיבה שתמצאו, או כמה סיבות, תכניסו במשפט אחרי המילים "בגלל ש..." בסעיף הראשון


מילוי הסעיף השני בדף

אחרי שמצאתם והשלמתם את המשפט במחשבה או במספר מחשבות (כתבו אותן אחת מתחת לשנייה) המשיכו לסעיף השני: אני רוצה שירון_________________

חישבו לעצמכם, מה אתם רוצים שירון ירגיש, יחשוב או יעשה באותה סיטואציה?


לדוגמא: אני רוצה שירון יבין מה אני צריך

מספר טיפים לסעיף השני:

  • עצמו עיניים, נגנו מחדש את מה שקרה ביניכם
  • חישבו על מה אתם רוצים ממנו כאילו הייתם ילדים שרוצים משהו כאן ועכשיו! התחברו לרצון ראשוני וילדותי ממנו, משהו מיידי ותובעני
  • דאגו שגם אתם תהיו במשפט: אני רוצה שירון יתייחס אלי


מילוי הסעיף השלישי בדף

כאן נתייחס רגע לסעיף השני: מה שמצאתם שאתם רוצים מירון באותה סיטואציה.

בידקו עם עצמכם, בשביל שתוכלו לקבל את מה שאתם רוצים ממנו (בסעיף השני) איזו עצה, טיפ אתם יכולים לתת לירון? מה הוא צריך או לא צריך לעשות, לחשוב, להרגיש בשביל שהרצון שלכם מהסעיף השני יתמלא?


לדוגמא: ירון צריך להתייחס אלי בכבוד


*אם יש לכם מספר מחשבות תחת הסעיף הזה, או כל סעיף, כיתבו אותן אחת מתחת לשנייה.


מילוי הסעיף הרביעי בדף

הסעיף הרביעי, יכול להיראות דומה לסעיף הקודם. אך שימו לב לניסוח:

"בשביל שתהיו מאושרים בסיטואציה, מה אתם זקוקים שירון יחשוב, יגיד או יעשה?

 הדגש פה הוא מה למה אתם מאמינים שאתם זקוקים מירון באותו רגע?


לדוגמא: אני זקוק שירון יגיד לי שאני חשוב לו

מספר טיפים לסעיף הרביעי:

  • עצמו עיניים ודמיינו רגע בחיים שלכם שהייתם מאושרים בו. כוונו את עצמכם לזהות איך מרגיש אושר בשבילכם?
  • חיזרו לסיטואציה, ושאלו את עצמכם "למה אני זקוק ממנו" דגש על הזדקקות. הרשו לעצמכם לזהות את זה.


מילוי הסעיף החמישי בדף

הסעיף החמישי הוא הסעיף שבו אתם יכולים לתת יד חופשית לאגו שלכם! תזמינו אותו להציף בצורה הכי ילדותית, שיפוטית וקטנונית רשימה של מילים שמתארות "מה אתם חושבים על ירון באותה סיטואציה"

הרשו לעצמכם לתת חופש לכל השיפוטים שלכם שעלו בכם באותה סיטואציה.


גם אם אתם כבר לא חושבים שירון אגואיסט היום, חשבתם ככה באותו הרגע וזה מה שחשוב למלא.


מספר טיפים לסעיף החמישי:

  • היו שיפוטיים וילדותיים ללא מעצורים
  • בחרו תיאורים בעלי מילה אחת: שקרן, אגואיסט, קר לב
  • אם נתקעתם ולא עולות בכם מילים, הסתכלו על הסעיפים הקודמים בדף העבודה.

הם יעזרו לכם למצוא את המילים שכבר כתבתם על ירון.


מילוי הסעיף השישי בדף

ברכות! הגעתם לסעיף האחרון בדף וכבר אתם יכולים לראות תמונה מאוד ברורה מתחילה להצטייר מולכם אודות אותה סיטואציה.

הסעיף השישי שואל אתכם: מה אודות אותה סיטואציה לא הייתם רוצים לחוות שוב לעולם.


התסכלו בדף שלכם וחישבו, מה לא הייתם רוצים לחוות שוב אודות מה שקרה עם ירון?

אולי יעלו בכם מספר דברים. מצויין! רישמו אותם. וגם פה נסו להיות ממוקדים וקצרים.


לדוגמא: אני לא רוצה לחוות שמזלזלים בי


הביטו בדף שלכם. עצם המילוי שלו כבר עושה סדר במחשבות שלכם על מה שקרה. אפשר לראות בבירור את הדברים הבאים:


  • מה הרגשתם ולמה?
  • מה אתם רוצים מהצד השני?
  • מה אתם חושבים שהצד השני צריך או לא צריך
  • מה אתם צריכים ממנו
  • מה אתם חושבים עליו
  • ממה הייתם רוצים להמנע או לחוות שוב בחיים שלכם

המשיכו לשלב האחרון:

עברו מחשבה מחשבה בדף העבודה בסעיפים 1-4 וקחו כל אחת מהן לחקירה בעזרת 'החקירה'

שימו לב, בסעיף הראשון בדף העבודה, לא נחקור את הרגש. כלומר המחשבה לחקירה תהייה כל מה שבא אחרי המילה "בגלל ש:"


החקירה:

  1. האם זאת האמת? (כן או לא)
  2. האם אתה יכול לדעת בוודאות שזאת האמת? (כן או לא)
  3. איך אתה מגיב כשאתה מאמין למחשבה? (לרשימת הרגשות)
  4. מי תהייה ללא המחשבה?


היפוכים: קחו את מחשבה המקורית ונסו להפוך אותה בדרכים הבאות

  • היפוך לאחר (אני לא מתחשב בירון)
  • היפוך לעצמי (אני לא מתחשב בעצמי)
  • היפוך לניגוד (ירון כן מתחשב בי)

(מיצאו שלוש הוכחות לכל היפוך מהסיטואציה)


כשהגעתם לסעיף החמישי בדף העבודה, היפכו כל שיפוט למילה ההפוכה לו
(
אגואיסט=מתחשב) ומיצאו דוגמאות מהמציאות איפה ירון מתחשב וכן הלאה.


בסעיף השישי והאחרון בדף, הוסיפו לפני המשפט את המילים: אני מוכן לחוות שוב (והקריאו מה שכתבתם) ולאחר מכן נסו את גם להוסיף "אני מחכה ומצפה לחוות" וקיראו את מה שכתבתם.
נסו לבחון איך זה מרגיש לשמוע את זה? אולי תמצאו סיבות למה אתם מוכנים לחוות את זה שוב

 דף עבודה ושפטת את רעך מלא לדוגמה

אולי יעניין אותך לקרוא

a woman looking down stuck in shifting sands struggling the get out.
מאת אופיר ברנשטם 18 May, 2023
בסופו של דבר, אנחנו חיים בחברה שמקדשת הישגים, דימוי גוף בלתי אפשרי והצלחות מסחררות. אנחנו רק בני אדם וחשוב לנו להיות אוהבים ומוערכים כמו כל אחד אחר. זה טבעי, אנושי ואנחנו זכאים לזה מלידה. לא כולנו קיבלנו את ההבנה הזאת בילדות וההשוואות החברתיות שאנחנו חשופים אליהם היום רק מעמיקים את הפער. חשוב שנדע להיות ביקורתיים כלפי המסרים התרבותיים האלה כדי שנזכור שהערך העצמי שלנו לא נקבע על המשקל שלנו או הלוק הכי טרנדי או על פי השבחים והביצועים שלנו.
ילד עומד בין קבוצה של אנשים מנסה לדבר בסגנון קיפולי נייר. נוצר על ידי מידג'רני
מאת אופיר ברנשטם 09 Mar, 2023
מחקרים שבדקו איך פיתוח ותרגול גמישות פסיכולוגית ושינוי תפיסה או עמדה מול החוויה והמחשבות ששופטות את הגמגום אצל א.נשים שמגמגמים, עזר לשפר את איכות החיים שלהם ואת הגמגום עצמו. במאמר הזה אני אספר על התובנות והחוויות מליווי א.נשים מגמגמים במסגרת מפגשים במסגרת קורס לדיבור ללא מאבק של חברת נובוטוק בשיתוף הדסה עין כרם.
מאת אופיר ברנשטם 26 Feb, 2023
גישה חדשה לכאב שלנו
מאמרים נוספים

רוצה לשאול משהו?

Share by: